Tapai Pulut Tioman

Aku ni x pnah wat tapai.... So bru nk mencuba wat tapai larrr...huhuuu... tapi sbelom ni da pnah tengok member wat...

Sebelom wat tapai, aku try dok blajar cara membungkus tapai guna daun... Kononnye nk guna daun pisang la (sebab kat tempat aku xde daun getah)... Cuba punye cuba, dapat gak cara membungkus 2... tapi aku agak slow la.. untuk memudahkan aku, g kedai beli tupperware hok kecik2 tu...

Bahan2 untuk wat tapai :-
# 1 kg Beras Pulut (wat sket dulu...baru nk mencuba kn...heheee)
# 1/2 biji ragi (jgn letak sebiji lak... nanti manis sgt tapai korg 2)

Mula2 korg kukus beras pulut sehingga masak la...(kukus 1/2 jam pastu kacau2... pastu kukus lagi 1/2 jam)... Bila pulut 2 dh masak, masukkan dalam talam besar (biarkn pulut 2 sejuk) pastu korg taburkan ragi tadi ke atas pulut (guna tapis taw).. kacau shingga sebati...cewaaahhh... agak2 da sebati, bleh la bungkus.. aku isi dlm bekas kecik2 2 je.... pastu simpan/peram tapai selama 2 ari...pastu bleh la makann... huhuuhuu...
SELAMAT MENCUBA!!!!!!

Comments